Impuls-Artikel

Africa and the ICC: An opportunity for reform

Impulse 01-02/2017 by Hugo van der Merwe and Annah Moyo, Centre for the Study of Violence and Reconciliation (CSVR), South Africa

In the following article Hugo van der Merwe and Annah Moyo look at possible implications of African states' attitudes towards the International Criminial Court. They argue that the current situation offers an opportunity for reform of the ICC.

Keep eyes and ears open and treat them well – especially in times of crisis! A look back at the German OSCE Chairmanship in 2016

Impuls 12/2016 von Caroline Kruckow, FriEnt und Natasha Cerny Ehtesham, swisspeace

In the following article Caroline Kruckow (FriEnt) and Natasha Cerny Ehtesham (swisspeace) look back into the last year and reflect on developments in the OSCE region as well as on the German Chairmanship from a civil society perspective. They share insights from the OSCE Parallel Civil Society Conference 2016 in Hamburg on 6 and 7 December 2016, which was organised by the OSCE-wide NGO-network ‘Civic Solidarity Platform’ (CSP).

„Die Bilanz ist gemischt“

Impuls 11/2016: Andreas Ernst, Korrespondent der Neuen Züricher Zeitung im Interview mit FriEnt zu Annäherungs- und Friedensprozessen in Ländern des ehemaligen Jugoslawiens

Fast zwei Dekaden sind vergangen seit dem Ende der Kriege in Jugoslawien. In kaum einer anderen Region war das internationale Engagement zur Friedenskonsolidierung, Demokratisierung und Versöhnung größer. Grund genug, um zu fragen, wo die Friedensprozesse heute stehen.

Der Friedensprozess in Kolumbien: Friedensabkommen, Friedensnobelpreis und noch kein Frieden

Impuls 10/2016 von Barbara Unger, Berghof Foundation

Im September und Oktober 2016 erleben viele KolumbianierInnen und auch die internationale Gemeinschaft ein Wechselbad der Gefühle – nach über fünf Jahrzehnten Krieg und vier Jahren offizieller Verhandlungen in Havanna wurde am 26. September in Cartagena das abschließende Friedensabkommen zwischen Regierung und FARC-EP (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia – Ejército del Pueblo, im Folgenden FARC) unterzeichnet. Zuvor hatte es bei deren zehntem und letztem Kongress die Hürde interner Abstimmung genommen. Am folgenden 2. Oktober wurde das Abkommen in einem Referendum mit knapper Mehrheit abgelehnt. Am 7. Oktober wurde bekannt gegeben, dass Präsident Santos den Friedensnobelpreis erhält. Und eine Woche nach dem Referendum erklärte die zweitgrößte Guerillagruppe, ELN (Ejército de Liberación Nacional), und die Regierung, dass ab dem 27. Oktober offiziell in Quito verhandelt wird. Damit bestehen nicht nur die offenen Fragen und...

A New Agenda for Peace

Impuls 09/2016 von Jonathan Cohen, Conciliation Resources

We live in a world in which violent conflict is pervasive. Shocking statistics demonstrate the destructive impact of armed conflict: 60 million refugees and displaced people around the globe; conflict, terrorism and political instability costing the global economy 13.6 trillion US dollar, that is more than 13 percent of the gross world product. We all know that violent conflict impedes sustainable development, exacerbates extreme poverty and inequality, violates human rights and undermines justice. Violent conflicts breed societies in which the value of an individual life is degraded. This pushes us to ask how are we going to get to a place of conflict transformation and peace if we don’t regain an appreciation for our common humanity? We struggle with idealism and realism in undertaking our work, but we risk being desensitised to the scale and severity of the problem of violent conflict. Against this background, and quarter...

The New Deal has failed. What must be done?

Impulse 07-08/2016 by Ann L. Phillips, USIP

The New Deal for Engagement in Fragile States prescribed a fundamental departure from traditional assistance to conflict-affected and fragile states. In the following impulse article Ann L. Phillips however claims that the New Deal has led to no substantive change in relations between donors and fragile states so far. She proposes a number of steps to be taken in order to change donor institutional and personnel policy and allow host country actors to take the lead in a responsible and inclusive process.