Impuls-Artikel

A New Agenda for Peace

Impuls 09/2016 von Jonathan Cohen, Conciliation Resources We live in a world in which violent conflict is pervasive. Shocking statistics demonstrate the destructive impact of armed conflict: 60 million refugees and displaced people around the globe; conflict, terrorism and political instability costing the global economy 13.6 trillion US dollar, that is more than 13 percent of the gross world product. We all know that violent conflict impedes sustainable development, exacerbates extreme poverty and inequality, violates human rights and undermines justice. Violent conflicts breed societies in which the value of an individual life is degraded. This pushes us to ask how are we going to get to a place of conflict transformation and peace if we don’t regain an appreciation for our common humanity? We struggle with idealism and realism in undertaking our work, but we risk being desensitised to the scale and severity of the problem of violent conflict. Against this background, and quarter of a century after UN Secretary General Boutros Boutros-Ghali’s 1992 Agenda for Peace, the question arises what a new agenda for peace is in a world that is both hyper-connected and yet dangerously fragmented?

The New Deal has failed. What must be done?

Impulse 07-08/2016 by Ann L. Phillips, USIP The New Deal for Engagement in Fragile States prescribed a fundamental departure from traditional assistance to conflict-affected and fragile states. In the following impulse article Ann L. Phillips however claims that the New Deal has led to no substantive change in relations between donors and fragile states so far. She proposes a number of steps to be taken in order to change donor institutional and personnel policy and allow host country actors to take the lead in a responsible and inclusive process.

Libya urgently needs new mechanisms for dialogue!

Impuls 06/2016 von Virginie Collombier, EUI/NOREF Qaddafi’s overthrow in October 2011 as well as the successful conduct of the first parlia-mentary elections in July 2012 hid for some time the fractures that ran within Libyan society. Underestimating the divisions and fault lines that resulted both from Libya’s recent social and political history and from the 2011 civil war has been, indeed, one of the major mistakes made over the past five years, both by the Libyans themselves and the international community. It has impeded the transition to a new political order characterised by the rule of law for all – which is what the Libyans have been calling for – and the return to peace, stability and economic prosperity, agues Virginie Collombier.

Karawane für den Frieden und das Recht auf Land, Wasser und bäuerliches Saatgut!

Impuls 05/2016 von Andrea Müller-Frank, Brot für die Welt

Drei Wochen und mehr als 2.000 km war die Westafrika-Karawane für das Recht auf…

Ausweg oder Sackgasse? Wachsende Verzahnung von Humanitärer Hilfe und Friedensarbeit in multidimensionalen Dauerkrisen

Impuls 04/2016 von Marina Peter, Sudan und Südsudan Forum e.V. Die im Vorfeld des World Humanitarian Summit (WHS) von UN-Generalsekretär Ban Ki-moon vorgelegte „Agenda for Humanity“ benennt die Prävention neuer sowie die Lösung bestehender Konflikte als eine von fünf zentralen Verantwortlichkeiten. Dafür ist unter anderem eine stärkere Verknüpfung von Humanitärer Hilfe und Friedensförderung notwendig. Am Beispiel des Südsudan zeigt Marina Peter auf, dass die Forderung nach verstärkter Koordination gerechtfertigt und eine Zusammenarbeit zwischen humanitären, Entwicklungs- und Friedensakteuren bei gleichzeitiger klarer Rollenverteilung und unter maßgeblichem Einfluss lokaler Akteure notwendig ist. Darüber hinaus betont sie, dass die Hauptverantwortung für den Schutz der Bevölkerung und die Beendigung von bewaffneten Konflikten an erster Stelle der jeweiligen Regierung obliegt. Der WHS könnte der Ort sein, dies laut und deutlich auszusprechen.

Eine Frage der Wahrnehmung und des Vertrauens: Die Messung friedlicher und inklusiver Gesellschaften

Impuls 03/2016 von Marc Baxmann, FriEnt Die Entwicklung eines angemessenen Monitoring-Systems für die Umsetzung der Sustainable Development Goals (SDGs) ist ein Schlüssel für den Erfolg der 2030 Agenda. Als dessen Ausgangspunkt hat die UN-Statistikkommission im März 2016 nun den Bericht der Inter-Agency and Expert Group on the SDG Indicators (IAEG) angenommen. Marc Baxmann geht in diesem Impuls-Artikel der Frage nach, wie die Förderung friedlicher und inklusiver Gesellschaften im Rahmen eines Monitoring-Systems nachvollziehbar – und messbar – gemacht werden kann, welche Lücken und Herausforderungen bestehen und wie es auf nationaler Ebene weitergehen kann.